GEL accu of AGM accu?

Om maar direct een veelgehoord misverstand uit de lucht te helpen: de GEL- en AGM-techniek behoren beide tot de SLA / VRLA accu's. Het betreft hier een volledig afgesloten accu, waardoor het zuur geen vloeibare vorm aanneemt.

De geltechniek maakte ruim zestig jaar geleden haar intrede in de accusector. De techniek is even eenvoudig als doeltreffend: door siliciumdioxide toe te voegen krijgt het accuzuur een gelei-achtige structuur en blijft lekkage uit. De gelaccu is cyclisch van aard en in staat constant hetzelfde vermogen te leveren.


De AGM-techniek kwam pas twintig jaar later op de markt en heeft de geltechniek veelal vervangen. Deze accu's zijn speciaal ontworpen voor het moderne start-stopsysteem en in staat bij momenten veel vermogen te leveren. Dit is vooral van toepassing wanneer de motor even uitstaat bij een stoplicht en de auto weer optrekt. AGM accu's worden net als GEL accu's ook gebruikt voor cyclische toepassingen.

Let op!

SLA-accu's krijgen nog vaak de naam gelaccu's, hetgeen in veel gevallen niet correct is. Zoek je een gelaccu dan kan het ook zijn dat je accu zoekt met AGM-techniek.






Toegevoegd aan je winkelwagen Toegevoegd aan je winkelwagen

Wij gebruiken cookies, hiermee onthouden we de producten die je in je winkelwagentje zet. Derde partijen zoals Google Analytics gebruiken wij het internetgedrag van onze bezoekers in kaart brengen. Advertenties die je ziet zijn hierdoor afgestemd op jouw interesse. Als je niet akkoord gaat, plaatsen wij alleen cookies om de website te laten werken en om analyses uit te voeren. Wil je meer weten?